maandag 25 augustus 2008

Husk! Huske!

Afgelopen maandag gingen Xander en ik samen naar de barnehage in de veronderstelling dat ik een poosje later naar huis zou gaan en Xander in de middag zou halen. Even later stuurde ik Minke een sms-je waardoor ze begreep waarom collega's hadden gevraagd of ze niet mee moest naar de barnehage :)

Toen we aankwamen bij de barnehage sprak de pedagogisch leider (mooie functieomschrijving hé?) van de barnehage met mij de planning door. Kinderen welke nieuw zijn op de barnehage krijgen een 'innkjøringsprogram' (schrijf ik vast weer fout) met als doel dat het kind went aan de barnehage in het gezelschap van één van de ouders en de leiding en de ouders kunnen op deze manier ook elkaar leren kennen. Het programma voor Xander was op maandag van 9.00 - 11.00, op dinsdag van 9.00 - 13.00 en op woensdag van 9.00 - 15.00. Op de maandag is het dus wennen aan de nieuwe indrukken, op dinsdag maak je dan het middageten mee (van 11.30-12.30) en op woensdag ook de fruitmaaltijd om 14.30. Op de dinsdag is er trouwens ook het paard van de barnehage en mogen alle kinderen paardrijden. Helmpje op, op het paard, begeleiding er naast en zeg maar waar je heen wilt! Een 10 minuten pure pret voor de kinderen - Xander vond het eerst maar eng, maar was toch te overtuigen en even later was hij weg en had ook grote pret.
Tijdens deze dagen was Xander echt niet te motiveren om met de andere kinderen te spelen (had ik ook wel verwacht) - en wilde hij alles doen wat ik ook deed... Wel vond hij het leuk om op de 6-persoons schommel te zitten met andere kinderen dus daar zat hij dan ook regelmatig en ik mocht duwen. Even later kwam er een ander kind en die mompelde iets van "Huske! Huske!" Van de cursus weet ik me te herinneren dat Husk 'onthouden' is, maar wat moest ik onthouden? Gelukkig was er één van de begeleiding die me wist te vertellen dat dat ook 'schommelen' betekend :) Op de woensdag begon hij wat losser te worden, maar de leiding vond het ook wel lastig dat er met hem niet goed gecommuniceerd kon worden door de taalbarriere.
Van beide kanten was er dus een stuk onzekerheid - Xander wist zich niet uit te drukken en de leiding wist niet goed of de communicatie met hem wel zou lukken. Samen hebben we besloten om de wen-periode uit te breiden. De donderdag gingen we om 9.00 naar de barnehage en om 10.00 ging ik een ommetje maken. Natuurlijk werd dit niet gewaardeerd, maar ja... het moet toch. Om 12.00 kwam ik terug om te kijken hoe het ging en de leiding was volledig verbaasd. Het was even een probleem geweest, maar daarna was Xander los gekomen (tot besef dat het toch moest) en begon hij te spelen. Daarna ben ik om 12.30 maar weer weggegaan en teruggekomen om 15.00. Xander had grote pret, ik was te laat voor 't fruit teruggekomen en er was niets meer voor mij :) De vrijdag was hetzelfde schema, maar kwam ik tussen de middag niet meer terug - in de auto grote verhalen over de barnehage... Ook de leiding is nu volledig gerust dat het wel goed gaat komen.

Op de terugweg moesten we natuurlijk stoppen bij de Innlandsmarkedet. Een markt georganiseerd om contact te leggen tussen vooral de kinderen van diverse scholen en de boeren uit de omgeving. De boeren doen ook mee in de lesprogramma's van de school (kinderen bezoeken regelmatig de boer en hebben bijv. een hoekje van een akker zelf wat ze zelf moeten onderhouden en krijgen zo les in de praktijk) en op de markt was er ook een kraampje van de kinderen om te laten zien wat ze geleerd hadden. Xander wilde natuurlijk kijken bij de mini-paarden, de kalfjes, de geiten en varkens. We hebben direct Minke gebeld en deze heeft van huis de camera meegekomen en hebben we een tochtje over de markt gemaakt.
Klik hier voor de rest van de foto's
Zaterdag was het een beetje opschieten - we moesten vroeg bij de kapper zijn om ons haar te laten knippen. Probeer maar eens uit te leggen in de andere taal hoe je haar moet zijn :) Na wat handen en voetenwerk is het toch ongeveer gelukt en konden we (nadat we nog een keer over de markt moesten) nog even naar Gjøvik om wat kleding te kopen.
's Middags heeft Minke de Mondeo nog een kleine wasbeurt gegeven. Het was eerst wel nodig om een paar kilo modder los te spuiten, maar het resultaat mag er zijn! Op de een of andere manier is de auto weer gaan glimmen, wel een heeeeeele aparte ervaring na 3 maand :)
Uitzicht vanaf de voordeur
graan mooi geel, plukjes wolk in de bergen, mondeo schoon :)

Zondag waren we weer in Lillehammer voor de kerk. Het groepje wordt nu weer wat groter en we kwamen er nog wat nederlandse toeristen tegen. Het was hun eerste keer in Noorwegen en waren er nog maar net aangekomen. Iemand uit de kerk schoot ze aan en stuurde ze direct op ons af met de woorden "You can safely sit with them :)". Het was overigens wel apart, zij kwam oorspronkelijk uit Erica (verlengde vaart) en woonden nu in Aalsmeer (vlakbij de oud-voorganger van Menno & Gea). Tsja... de wereld is echt klein :)
's Middags zijn we nog een stukje gaan lopen bij de neveltoppen, een berg in Hedmark met een fantastisch uitzicht. De maand augustus is een erg natte maand geweest en hierdoor was het moeras aan de voet van de berg erg nat en schoot het niet erg op. We konden daardoor niet het hele pad lopen en zijn op de helft teruggekeerd (alhoewel Minke er later achter kwam dat dit ook wel genoeg was) - klik hier voor een paar foto's van de wandeling


Vandaag was het voor Xander de eerste volledige dag bij de Barnehage en mijn eerste werkdag bij UmoeIKT. De verwachting van hun is dat ik de eerste 2 maand niet bepaald productief zal zijn - collega's uit NL zullen dit vast en zeker bevestigen en betwijfelen waarschijnlijk sterk of het bij 2 maand blijft ;)
De eerste tijd zal het inlezen zijn in de concepten die ze verkopen, de projecten welke momenteel draaien en het meekijken met andere konsulenten bij de klanten. Overigens heb ik een kleine flash-back naar DC: m'n collega heeft een kaalgeschoren hoofd, doets iets met cisco en vouwt de hele tijd zijn oren of trekt er aan tijdens het praten... moet nog even nadenken aan wie het me precies doet denken, maar ik ga er echt wel achter komen :)

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Maar wat ís nu precies een Barnehage? Een soort van kleuterschool maar dan grotendeels in de openlucht? Gaan ze daar in de winter dan ook heen?

remco zei

Fijn om te horen dat Xander z'n plekje gevonden heeft! Heeft hij nu ook al het gevoel dat hij daar nu echt woont?

remco zei

Ow! En nog van harte Thomas!

:P