woensdag 3 september 2008

Salarisonderhandelingen

Nou, ik ben dus een paar dagen te laat met het toevoegen van een nieuw artikeltje! Nou ja... dan vandaag maar een dubbeldikke zomerspecial :)

Vorige week was het mijn eerste weekje bij mijn noorse werkgever en dit was toch wel even wennen. Niet alleen voor mij, maar ook voor Xander. Voor hem was deze week de eerste week dat hij fulltime naar de barnehage ging en wel een hele week.
Eerst maar een korte uitleg over een barnehage, ik hoorde dat er nog wat onbekendheid is. Het schoolsysteem is een beetje anders dan het Nederlandse schoolsysteem.

Hier hebben ze geen kleuterschool, maar gaan ze direct naar de 'ouderwetse' lagere school, dus vanaf 6 jaar. Er is een klein verschil: je gaat er heen in het jaar dat je 6 jaar wordt, dit betekend dat als je in januari 6 geworden bent je dit jaar heen mag vanaf ca. 15 augustus. Als je nog 6 moet worden in december mag je er nu ook heen, dit jaar wordt je namelijk 6. Wel is er in het laatste geval de mogelijkheid dat het in overleg een jaartje uitgesteld wordt als het kind er nog niet aan toe is. Daarna is die school 10 schooljaren lang. Dus eigenlijk samengevoegd met het voortgezet onderwijs. Overigens wil het nog wel gebeuren dat klas 7 tot en met 10 in een fysiek ander gebouw zitten en het dus weer gescheiden is van de eerste school, maar de klassen lopen gewoon door. Na die 10 jaar kan je een beroepskeuze maken, maar hoe dat in zijn werk gaat hebben we ons nog niet echt mee bemoeit, dat is nog toekomst :)
Kinderen gaan de eerste 6 jaar dus niet naar school en hiervoor is de barnehage er. Het is een combinatie tussen een creche, peuterschool, kleuterschool en dagopvang. Over het algemeen is er een splitsing in een barnehage voor jonge kinderen (baby's) en de iets grotere. Xander zit dus op de laatstgenoemde.

Op een barnehage spelen kinderen ongeveer de halve dag buiten. Ook als het regent / sneeuwt / vriest / etc. Dus ook bij -15C, maar niet bij een sneeuwstorm... bij extreme weersomstandigheden gaan de kinderen alsnog naar binnen, waarschijnlijk om daarna naar buiten te kijken wat het weer gedaan heeft ;)

Hier is de winter bijna een half jaar lang en in de de andere periode kan het ook nog wel eens regenen. Het is dus niet logisch dat de kinderen binnengehouden worden als het weer iets minder is. In plaats daarvan hebben de kinderen aangepaste kleding zodat ze al deze verschillende weersoorten gewoon al spelend kunnen doorstaan en niet anders weten...

Xander zit overigens op een naturbarnehage, ook wel een friluftbarnehage genoemd, waar de kinderen door naar de natuur te kijken leren. Hier zijn de kinderen ook de andere halve dag buiten en dat maakt het samen een hele dag buiten. Er zijn wel een paar huisjes / activiteitengebouwtjes, maar in principe brengen de kinderen de hele dag buiten door. Hiervoor is het wel noodzakelijk dat er meerdere setjes droge kleren op de barnehage aanwezig zijn, meerdere regenpakken, laarzen en sportschoenen.

Hoe ziet een dag er uit op de barnehage? Om 7.45 breng ik Xander naar de barnehage. Vaak is bij de vuurplaats dan al een vuurtje gemaakt, de eerste kinderen komen binnen. Als het regent of kouder is doe ik hem vantevoren zijn gevoerde regenpak aan (gemaakt van rubber met dikke kniestukken zodat die ook heel blijft na een flinke kruippartij). Rond de vuurplaats staan bankjes en als het droog is zijn de rendierenhuiden er ook op gelegd (volgens Xander zijn die lekker zacht en warm, hij wil er ook wel 1 thuis hebben). Iets na 8.00 gaat de hele groep ontbijten. Xander heeft thuis om 7.00 al ontbijt gehad, maar hij vind het lekker om dan nog een keer mee te doen alleen eet hij niet het noose beleg (bruine kaas, prim, kaviaar). Van 9.00 tot een uurtje of 10.30 is het vrij spel op het terrein (midden in het bos). Op dinsdag is er een paard en kunnen de kinderen tijdens het vrij spel ook paardrijden en er is ook een konijnenhok waar de kinderen met de konijnen kunnen spelen / knuffelen. Vanaf 10.30 is er zang / les. Deze maand gaat het over insecten dus hebben ze het over allemaal verschillende soorten insecten, bijv. spinnen, kevers, etc. Om 11.30 is het middageten (2x per week is dit warm eten, voor de rest brood) en om 12.30 zijn er activiteiten opgezet, bijv. verven / zoeken naar insecten in het bos / knutselen / etc. Om 14.00 is er weer een maaltijd, maar nu met fruit. Alle kinderen nemen 's ochtends fruit mee en dit wordt allemaal verzameld en dan in stukjes gesneden zodat alle kinderen alle soorten fruit kunnen eten (soms met vaniljesaus er over waardoor het enorm zoet wordt). Na dit eten is er weer vrij spel tot de ouders de kinderen gaan ophalen. Om ca. 16.15 haal ik Xander weer op en gaan we samen naar huis (terwijl hij in de auto de dag doorneemt).

Overigens komt het ook regelmatig voor dat ze een activiteit ondernemen die de hele dag duurt. Vorige week vrijdag zijn ze naar Gåsbu geweest bij Hamar en hebben daar een boswandeling gemaakt met alle kinderen van een dikke 5km en heel veel gekeken bij allemaal huisjes. Op zo'n dag nemen ze ook eten mee in de rugzak en maken ze er een lange dag van, Xander kent de term 'på tur' dan ook maar al te goed :)

Vandaag waren ze op de naastgelegen boerderij bezig geweest met het zoeken van insecten en ik moest van Xander toch echt even kijken naar larven de ze gevonden hadden in de composthoop.

Het waren hele dikke larven van ca. 5 cm lang en 1,5 a 2cm dik. Ik vroeg me echt af welk beest zulke dikke larven had, maar ze kruipen ook in Nederland rond schijnbaar.... alleen vind je ze nooit omdat ze netjes verstopt in composthopen zitten :) Het was de larve van een neushoornkever welke hier vrij veel voorkomt.

Bij mijn nieuwe werkgever was ik afgelopen maandag ook enigzins verbaasd. Ik kwam op het werk en mijn bureau werd aangewezen. Op het bureau stond een nieuwe laptop klaar met dockingstation en een grote plant er naast (volgens minke een orchide) als welkomst. Na wat gepraat te hebben met de chef en kennisgemaakt te hebben met collega's werd ik aan het lezen gezet: de concepten, projecten en het intranet. Ze gaan er in eerste instantie niet van uit dat ik 'productief' ben in de eerste maanden (enkele ex-collega's denken nu vast dat dit proces enkele jaren gaat duren) en tot die tijd moet ik wat bij bedrijven met verkopers en andere techneuten om mijzelf daar bekend te maken.
Ook op het werk zijn er enkele totaal andere gewoontes. Zo is het werk van 8.00 tot 16.00 en een middagpauze van 11.00 tot (in principe) 11.30 (praktijk wijst anders uit) waarin niet over het werk gesproken wordt, alleen maar over leuke dingen zoals de fietstocht over de bergen, de hytte welke winterklaar moet worden gemaakt, de nieuwe auto, etc.

Op vrijdag kwam een collega met een jachtgeweer (model karabijn) onder de arm het kantoor binnen. Ik vroeg hem of er soms klanten waren welke niet wilden betalen. Na wat gegrinnik momelde hij iets van 'moet je nu eens opletten' en loopt het kantoor van de chef binnen met de opmerking dat er nu toch echt even gesproken moest worden over het salaris! Iedereen in een deuk, niemand die het serieus neemt. Maar ik vroeg me wel af: hoe zou de reactie zijn in Nederland bij zo'n situatie? Nou hoefde ik niet lang te wachten voor ik het antwoord had :) Helaas had ik geen fototoestel bij me... De collega had hem meegenomen om even te laten zien wat voor geweer hij gekocht had. Op de kamer zitten 4 a 5 jagers en binnenkort is er weer het elanden-seizoen en trekken alle elmer-fudjes de bossen in.

Afgelopen weekend waren we allemaal best wel moe, ook van de slechte en korte nachten die we hebben gemaakt en hebben we weinig spannende dingen gedaan. Deze week is het een kortere week voor Xander, morgen is er het høstfest (herfst-feest) op school waarbij alle familie welkom is en er gezamelijk oud hollandse/noorse spelletjes en natuurlijk een bbq. Vrijdag is de barnehage dicht en dus heeft Minke ook maar een dagje vrij genomen en als het goed is wordt er dan 5 kuub brandhout voor de deur gegooid. Dit samen met het hout wat nog in de schuur ligt moet dan toch gaan zorgen voor een lekkere warme winter.

Nu alleen nog de winterbanden er onder zetten :)

1 opmerking:

Anoniem zei

Ah, nu snap ik het schoolsysteem ook wat beter. Dat ze bij sneeuwstorm niet naar buiten gaan is om dat het zo lastig is die kinderen weer op te zoeken allemaal neem ik aan ;-)

Een geweer, ... geen gek idee, misschien dat mijn manager dan ook wat toeschietelijker wordt!

Tot a.s. vrijdag!