maandag 4 augustus 2008

Rare jongens.... (deel 2)

Bij het vorige item ben ik zo vrij geweest een artikeltje te schrijven en deze zonder controle online te laten zetten... dom-dom-dom :)

Afgelopen week is Minke nog naar de huisarts geweest. In Noorwegen is het normaal dat als je zwanger bent je tot week 20 onder controle van de huisarts bent, dus we hadden maar een afspraak gemaakt met het legesenter (huisartsen-praktijk). Bij het maken van de afspraak werd er direct gevraagd of ik niet bij het andere legesenter moest zijn, daar was een nederlandse arts... We overwegen overigens wel om ons daar in te schrijven zodra we ons persoonsnummer hebben, maar voor deze keer bleef het bij deze praktijk. Overigens wel lastig voor zo'n medewerkster: ze moest een afspraak maken voor iemand die hier wel woonde, maar nog geen arts toegewezen had gekregen. Uiteindelijk bedacht ze een leuke work-around: onze vaste arts was in nederland, en dit was een eenmalig bezoek. Ook goed...

Terug naar het bezoek van Minke. Uit controle bleek dat alles goed was en het mooi op schema ligt. Ook zijn alle nederlandse papieren omgezet naar een noors document zodat andere artsen er ook iets van kunnen breien en heeft ze een verwijzing gekregen naar de verloskundige, hier heet dat een jordmor (ik vind dit nog steeds een geweldige term: aarde-moeder, doet me denken aan een zak pootgrond). Hier moet ze in week 24 op bezoek en deze week moet ze bellen voor een afspraak. Ook hebben we bij de H&M (jaja, die hebben ze ook) wat mama-klaer (zwangerschapskleding) gekocht, 't was wel nodig en er was opruiming...

Op maandag konden we de auto ophalen. Hiervoor was het wel nodig dat we de auto gingen verzekeren, dus ik ging naar de DnB ('onze' bank). De medewerkster was erg behulpzaam en begon met invoeren, maar na een poosje kreeg ze een foutmelding en moest ze even iemand bellen wat dit betekende: een buitelander probeert een noorse auto te verzekeren. Tsja, da's natuurlijk helemaal verboden. Na de uitleg dat we verhuisd waren en de wijziging ook bekend was bij het folkeregistret, maar.... dat die het nog niet verwerkt hadden kon ze mij niet verder helpen. Ze synchroniseren elke nacht met het registret en dus staat daar een nederlands adres en kon ze niet invoeren. Mijn reactie was dat het niet mijn probleem was dat het registret langzaam was, en dat ik die auto wilde verzekeren. Ze begreep het probleem, dacht even na en zei: "u moet naar de overkant van de straat gaan naar gjensidige, die hebben geen automatische koppeling". Creatief zijn ze wel :)
Dus op naar Gjensidige (ook een bank/verzekeraar) en daar de auto verzekerd. De medewerker wilde ook nog het kenteken weten, maar dat wist ik zo niet. Gelukkig had hij internet op z'n PC en hebben we samen op finn.no (de marktplaats) de auto opgezocht en zei ik "Ja! dat is hem, verzeker die maar!".
Ik zag hem denken: rare jongens....

Vanmiddag hebben we de auto opgehaald (morgen even overschrijven). Hij rijdt wel lekker, maar ik vraag me echt af hoe ik hier in Noorwegen het vermogen van die auto kan gebruiken. Hij heeft 126pk, kan 200 km/u, maar je mag maar 80....
Ik denk dat ik maar een boot ga kopen en die op een aanhanger over de berg ga vervoeren ofzo, kan ik het toch nog testen....

Geen opmerkingen: