dinsdag 2 juni 2009

We zijn thuisgekomen

Na 2 maand van afwezigheid zijn we weer terug. We zijn niet blijven steken in Nederland, mocht je dat soms hebben gedacht. Om de tijd wat in te halen probeer ik nu een paar blog-items te schrijven wel in de juiste volgorde dus begin ik bij een maand of 2 geleden. Ook na deze 2 maand gaat het uitstekend bij ons, dus dat is al een zorg minder.

Xander kon al een paar dagen niet echt goed slapen, want hij zou op vakantie naar Nederland. En de andere kinderen op de barnehage hadden geen vakantie en daar was hij erg blij om. Op de 15e kon hij niet wachten tot het tijd was om te vertrekken. De tassen waren al klaar en hij had op zijn manier alles al in de auto gepakt. Toen het eindelijk tijd was om te vertrekken naar Gardemoen, waren we de koffie vergeten en na een korte terugrit konden we eindelijk de E6 op rijden. Xander en Zahra sliepen heerlijk op de heenweg. En aangekomen bij de parkeerplaats op het vliegveld, duurde het wachten op de bus wel uren, volgens Xander. Gelukkig rijd de bus elke 10 min. ;-)
Na het inchecken, wat niet via de terminal kon omdat we reisden met een kind van onder de 2 jaar, hadden we alle tijd om nog wat te eten. Xander keek naar alle vliegtuigen en eindelijk kwam er dan ook een voor ons. Pfff wat een opluchting.
Het vliegen ging erg goed. We kregen privé-instructie voor het omdoen van de gordel en het reddingsjurkje voor Zahra. Het opstijgen en landen vond Zahra niet zo leuk, maar verder heeft ze lekker geslapen. Opgehaald door mijn vader van het vliegveld en op naar Hengelo. De vakantie was begonnen.

Volgens ons redelijk rustige programma was er tijd voor een bezoek van de kapper aan huis. Gelukkig hoeven in Nederland nog geen noorse prijzen te betalen voor de kapper,een koopje dus. Op bezoek bij mijn opa en oma geweest en bezoek van mijn tantes. Dit allemaal om Zahra in levende lijve te zien.
De volgende dag een bezoekje aan de kinderboerderij. Die na een 2e poging wel open was. Ze hadden voor de pony daar een zadel kado gekregen en waren die aan het uittesten, want de pony had nog nooit iemand op zijn rug gehad. Dat vond Xander ook wel wat en al gauw reed hij rond op de rug van de pony en kon er ook een tweede keer niet ontbreken. Hij durfde zelfs zonder zich vast te houden. Dat was heel normaal op de natuur-barnehage maar niet voor de begeleiding van de kinderboerderij die het iets minder vonden. Aan het eind van de middag was het tijd voor een bezoekje bij de tandarts. Gelukkig zonder gaatjes, maar wel met een kleine waarschuwing voor Xander, niet te veel ranja drinken. Tijd voor wat pannekoeken, gebakken door Ramon. Xander ging een nachtje logeren bij Tijn en de volgende dag mee naar school. Erg spannend maar heel leuk. Wij gingen nog even op bezoek,... ach ja we zijn nu eenmaal gewend aan wat nachtwerk met een kleine meid ;-)

De volgende dag mocht ik op de foto bij de tandarts en ook bij Thomas geen problemen met zijn gebit. Noors water is toch ergens goed voor....
Xander en Tijn konden nog samen spelen bij opa en oma en daarna lekker eten, pannenkoeken met sla. (Xander's benaming voor het eten van mexicaanse wraps welke hij geheel vegetarisch eet, dus met sla, komkommer en tomaat)

Tijd om een te verkassen in NL, met onze super grote auto. Na enig pas en meetwerk vertrokken we naar het noorden, in de meest budget Kia Picanto, om daar de boel ontveilig te maken. Na een korte pitstop, vertrokken we voor het eten naar Marjan en Andrè. Hier heeft Xander lekker gespeeld, wij foto's gekeken van hun huwelijk. Erg gezellig en veel te laat naar ons logeeradres (het begint standaard te worden!).

De volgende dag kwamen er achter dat 3 kinderen toch wel lastig is. Xander en Yoram hebben de hele dag lekker gespeeld. We hebben met uit noorwegen geïmporteerde Piffi-kruiden een maaltijd in elkaar gedraaid voor de familie. Met als afsluiting een toetjesfestijn voor de kinderen.

Aan het bezoek in het noorden kwam al gauw weer een eind, een wijze les voor de volgende vakantie, een betere verdeling te maken. Onze volgende stop was in het oosten van Groningen. Het geeft je toch een andere kijk op het wonen op het platte land, in nederland is het echt plat. Na de bewondering van Thorben en Franka, blijken ook deze te zijn gegroeid als kool. Van kool hebben ze vele soorten in noorwegen, maar voor een nederlands stampot-buffet moeten we in Emmen zijn. Geheel aan te bevelen voor de liefhebbers van stampot andijvie, maak een afspraak met Bert en Mieke. ;-)Met taart als afsluiting op de verjaardag van Karin, moeten we toch maar eens een wandeltochtje gaan in lassen...

Terug in Hnegelo onze agenda maar aangepast. Ik zag het niet zitten om al weer vroeg in de auto te zitten om naar de kerk te gaan, helaas. We hebben nog even ons oude huis in Erica bewonderd tijdens een bezoek aan de buren. Wat een contrast met onze woning hier. Voor diegene die hier zijn geweest herkenbaar. Voor wie nog niet geweest is,... tijd om een kijkje te nemen in noorwegen :-)
Als afsluiting van de dag in Assen naar de M(van Milkshake)ac geweest. Na een bezoekje aan Remco en Laura.

De tijd in Nederland zat er al weer bijna op, nog een bezoekje in Apeldoorn bij Carola en Danie. Bijna 1200 kilometer gereden, daar doe ik normaal toch echt wel 1.5 maand over. Na een goede terugreis, komen we terug in het winters noorwegen. En kunnen we terug kijken op een mooie, intensieve vakantie.
Hier kwamen we nog een verdwaasde noorse tegen die de auto niet terug kon vinden (ook erg uniek, een blauwe golf bij een vliegveld) op de parkeerplaats. Al enkele uren gezocht, maar uiteindelijk toch de auto teruggevonden. Voor ons was dat geen probleem alleen kwamen we er om 12 uur 's nachts echt niet meer achter hoe we onze kofferbak van de auto dichtkregen. Nou ja... verbandje om de spoiler en trekhaak en naar huis.... we willen slapen :)

Jorien zei

Leuk om eindelijk weer eens iets van jullie te lezen! Maarja jullie zullen het ook wel druk hebben he? Alles goed dus verder daar? Hier wel hoor! Alles gaat zijn gang.