zaterdag 17 januari 2009

ID-stress

We hebben ondertussen vele felicitaties mogen ontvangen, via email, blog, kaarten en pakjes. We willen iedereen hiervoor bedanken. We proberen nog wat tijd te vinden voor het persoonlijk bedanken voor alle pakjes. We zijn nog wel benieuwd naar de afzender(s) van deze hallmark-kaart gestuurd via hallmark.nl. Op deze kaart ontbrak namelijk een afzender, dus we zijn wel erg nieuwsgierig :)

Het vervolg op "suikergoed en marsepein".
Afgelopen woensdag mocht ik namelijk weer eens wat suikerwater op de nuchtere maag drinken en twee uur lang mij vervelen in de wachtkamer van het lab bij de huisarts. Dit alles om te kijken of ik nog last had van mijn zwangerschapdiabetes. Ik had Zahra maar meegenomen voor het geval het in die tijd al weer etenstijd was voor haar. Na twee uur kon eindelijk de huisarts Zahra bewonderen en kreeg ik te horen dat mijn nuchtere suiker goed was, en na 2 uur een beetje te hoog. De defenitie van diabetes is dat de bloedsuiker in nuchtere toestand boven de 7.0 ligt en na 2 uur boven de 11.0. Dit was niet het geval en mag ik dus weer suiker van de dokter. Ik heb wel een groter risico om diabetes te ontwikkelen en hiervoor wordt ik geacht om elk half jaar 1 keer nuchter mijn bloedsuiker te laten prikken. Dus kom maar op met de suikergoed en marsepein. (geniet, maar eet met mate)


Xander is afgelopen week wat losgekomen op de barnehage. Hij heeft sinds donderdag een vriendje op de barnehage, Feliks. Ze hebben heerlijk een treinspoor gebouwd. De juffen op school waren er ook blij mee omdat hij wat meer noors ging praten en ook makkelijk in de groep komt op deze manier. Op vrijdag is bij naar de 5-jarigen groep geweest op de barnehage. Dit is een voorbereiding op de "basisschool" (grunnskole)met alle kinderen die 5 jaar zijn en ouder. Ze leren er hun naam schrijven, tellen, vormen tekenen, klanken en ritmes en letters. Ook krijgen ze huiswerk mee naar huis, wat ze de volgende week weer mee moeten nemen. We hebben dus nog wat samen met Xander te doen.


Thomas was nog 3 dagen vrij afgelopen week, ik kan beter zeggen thuis. Want zondag had hij een upgrade gedaan in Gaupne vanaf huis, want dat ligt nog al ver bij ons vandaan. Klik hier voor een kaartje met de afstand. Maandag kreeg hij te horen dat er iets niet werkte net zo als aan het eind van de middag. Maandagavond had hij nog een jaarbijeenkomst op het werk. Dinsdag moest hij ook nog wat werken vanaf huis, dus veel vrij bleef er niet over.


Zahra doet het erg goed, op wat darmkrampen na. Ik/we krijg(en) nu ook wat meer nachtrust. Zahra slaapt nu ergens tussen 21.00 uur en 8.00 uur 6 uur lang. Ze is nu toe aan een maatje grotere luiers en kleren (maatje 56). Ook is ze nieuwsgierig naar de omgeving als ze wakker is. De drukte van haar grote broer hoeft ze niet altijd, maar even samen in bed bij Xander vind ze geen probleem. Xander vind het heerlijk om haar dan even te knuffelen en te bedelven onder een kussenregen.

Op dinsdag was eindelijk onze huwelijksakte binnengekomen vanuit nederland. Deze hebben we nodig om een nieuw proces te doorlopen voor een circulaire B-65. Ditmaal niet voor een verblijfsvergunning, maar voor een nederlandse ID-kaart voor Zahra. Bij de geboorte is door het ziekenhuis bericht gegaan naar het bevolkingsregister dat ik een kind heb gekregen. Daarna kregen bij een formulier thuisgestuurd met een persoonsnummer voor Zahra. Alleen moesten wij het formulier terugsturen met de volledige namen van Zahra om daarna een geboorteakte te ontvangen. Dit ging allemaal heel spoedig, want 2 dagen na het inleveren van het formulier kregen we al een geboorteakte opgestuurd. Hiermee moesten we naar de fylkesmannen (provinciale dienst) om een apostillestempel op de geboorteakte te laten zetten, zodat ze er zeker van zijn dat het een echt document is. Nu hebben we alle documenten bij elkaar verzamelt voorzien van alle toeters en bellen om naar de nederlandse ambassade te gaan in Oslo om een ID-kaart voor Zahra aan te vragen. Nu gaan we maandag proberen om nog een pasfoto te laten maken volgens de nederlandse strenge eisen. En kunnen we met onze aanwezigheid in combinatie met onze huwelijksakte, de gestempelde geboorteakte en goede pasfoto's eens een kijkje gaan nemen bij de nederlandse ambassade. Hopelijk hoeven we geen Asterix en Obelix methode te gaan toepassen (zie blog vrijdag 15 augustus) om in maart naar Nederland te kunnen gaan met z'n vieren.

Afgelopen weekend was het flink aan het dooien, we konden dan ook weer wat gras en ander groen terug vinden in het landschap. Sinds vrijdag is het weer aan het sneeuwen en ligt er nu al weer een aardige laag, circa 15cm. Volgens de voorspelling blijft het tot na het weekend sneuuwen, al nemen we dit met een korreltje zout.

Speurders gezocht! We zijn nog op zoek naar diegene van wie Xander de krullen heeft gekregen.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Ojee!! Wij zijn dus vergeten onze namen op het kaartje te schrijven.... Oeps! Ik dacht al zoiets toen ik hem verstuurd had maar ik dacht: dat ben ik vast niet vergeten!!! Dus toch! hahahaha. Ik had er toch een heel verhaaltje in geschreven maar dus niet onze namen... hhmmm
Dus bij deze de kaart is van ons!
Groetjes Patrick en Jorien

remco zei

Gaaf.. heb je de eigenaar van de krullen al achterhaald? :D