vrijdag 13 augustus 2010

Zomervakantie

En daar zijn we weer terug van de zomervakantie. Om precies te zijn hebben we er al weer 2 werkweken op zitten, maar structuur is nog ver te vinden.

In juli zijn we eerst een 10 dagen naar Nederland geweest. Alhoewel we ruim gepland hadden met de reis naar Gardermoen liep het natuurlijk weer allemaal anders. De wegwerkzaamheden tussen Hamar en Gardermoen zijn gewoon een puinhoop en we snapten niet waarom we regelmatig een 5 a 10 minuten stil stonden en daarna met 40 a 50 doorreden. Wel zagen we op de tomtom de aankomsttijd erg oplopen en zagen we de mogelijkheid om een goedkope parkeerplaats (met shuttlebus naar terminal) al verdwijnen. Na een flinke periode van ergenis zagen we eindelijk wat de oorzaak was, die stond namelijk al weer stil: een poolse bus welke kuren had. Schijnbaar waren de passagiers het ook behoorlijk zat want die waren uigestapt en liepen over de weg op naar de eerste de beste afslag / tankstation.
Op Gardermoen zelf liep alles lekker, vlucht liep ook voorspoedig en al snel stonden we in Dusseldorf bij de gate te zweten... wat was het daar warm!
Gelukkig werden we gehaald en na een zweetritje met de auto (in Noorwegen koelt het 's nachts lekker af, NL dus echt niet) waren we in Hengelo waar we op de bank konden ploffen.

De eerste dagen hebben we het wat rustig aan gedaan en gefietst (wat is dat makkelijk zonder bergen!) in hengelo naar de winkels en terug. Niet lang daarna hebben we de ouders van Minke uitgezwaaid op het treinstation omdat die met het vliegtuig vertrokken naar.... Noorwegen. Daar konden ze onze auto uit de parkeergarage plukken (als ze hem konden vinden) en met die auto naar ons huis rijden in Moelv. Later zouden we elkaar dan in Noorwegen wel ontmoeten.

Weekje NL werd veel familiebezoek (wij op bezoek en familie op bezoek bij ons) en zien van vrienden. Minke was in die week jarig en had iedereen uitgenodigd in Hengelo en dat was dus een volle bak (en gasten wat verspreid door de week die die dag niet konden). Voor ons weinig reizen dus :) Wel naar Groningen op bezoek bij mijn familie - met familie uit eten omdat mijn ouders 45jr getrouwd waren, met Jan/Rachel/Yoram/Yaïr naar insectenwereld geweest (erg leuk voor kinderen) - kortom een leuke drukke week die al snel weer afliep (helaas met ziekte omdat Minke's opa ziek werd en nadat wij terug gingen naar het ziekenhuis moest) en wij terug vlogen naar Noorwegen. Jan-Jaap bracht ons naar Dusseldorf en de terugweg kon beginnen....

Na een reis met auto / vliegtuig / trein waren we terug in Moelv en konden we even later daar beginnen met het inpakken van de 2 auto's. Eerst moest de astra nog even nieuwe banden hebben... Minke's ouders hadden namelijk een lekke band gereden met de astra (in de buurt van het dorp) en konden een ritje terug naar huis krijgen van enkele amerikanen. Thuis aangekomen wilden ze een krik pakken (jaja... die lag niet in de astra) en deden een poging om met de focus (die thuis geparkeerd stond) naar de astra te rijden... helaas ging dat iets minder voorspoedig, die had namelijk last van vast-zittende handrem en wilde dus niet uit de grindbak weg. Na enkele pogingen (en wat telefoontjes) deze toch los gekregen en de reserveband geplaatst. Maar dit moest wel opgelost worden voor we op camping-vakantie gingen in Noorwegen zelf.

Na het monteren van nieuwe banden (en er achter te komen dat de focus spontaan een scheur in de voorruit heeft) konden we gaan zoeken welke regio nog een beetje zon had: Telemark. Dus ging de reis naar Telemark, naar barnascamping. Een mooie, kindvriendelijke camping (met een treintje die elke avond een rondje maakt) en (erg belangrijk volgens Xander) zowel noorse als nederlandse kinderen om mee te spelen (1 op de 3 was nederlands). Hier hebben we veel van de omgeving bekeken, een mooie wandeling gemaakt op de Gygrestolen (redelijk wat pauze genomen o.a. op de top en 5 uur later weer terug bij de auto), familie bezocht in Sandefjord, een boottocht gemaakt op het telemarkskanaal (met de oude sluizen), Rjukan bezocht (erg mooi), maar helaas was de lift nog niet geopend dus hebben we de krosso baan genomen en daar weer een stuk gelopen. Tijdens de campingvakantie ontzettend veel dingen verloren (kleine greep uit de verloren items lijst: 3x sleutelkaart voor de WC/douche op de camping, 1 Statoil koffiemok, 1 kussen, 1 (speelgoed)telefoon van xander) en Minke's brillenglas sprong spontaan stuk aan het einde.

Na een weekje op de camping konden we weer terug omdat we op 1 augustus nog een NL-dienst hadden gepland in de kerk. De week er voor begon er toch wat onzekerheid te komen, band kon niet spelen (vlug dingen geregeld) en we waren bang dat we met een lege zaak bleven zitten maar langzaam hoorden we steeds meer mensen die zouden komen.

In de dagen er voor reed er plots een grijze Toyota Avensis met gele kentekenplaten naar beneden. Aangezien ik auto's nogal snel herken zag ik direct dat dit Arnold en Doetie Wagenmakers (uit de gemeente te NwAmsterdam) waren (die overigens kennis maakten met de sein-lichten bij de enigzins beruchte spoorovergang en dat UIT betekent dat er een trein AAN komt). 's Avonds hebben ze hier gegeten en wat gepraat en zondag's hebben we ze mogen begroeten in de kerk te Lillehammer. Zaterdag begaf de wasmachine het (en er lag een aardige stapel was na de vakantie(s) dus er moest vervanging komen en snel). We hebben direct gezocht bij de grote ketens welke een (voor ons) passend model in de aanbieding had en hebben dit zaterdag maar geregeld voordat we naar de kerk gingen om de dienst van de volgende dag door te spreken.

De kerkdienst was uiteindelijk een erg gezegende en gezellige dienst + napraten met ongeveer 60 personen (waarvan sommigen echt ontzettend veel KM's gereden hadden om te komen!) waarbij veel mensen een stuk(je) van de dienst voor hun rekening namen. Ook hebben we hulp gekregen van de Karen en de Chin groepen met de muziek (bedankt!) en na afloop hebben we met z'n allen koffie gedronken en hierbij wat gebak / snacks gegeten en om 3 uur ging iedereen weer huiswaarts (of verder met de vakantie).

Bij deze wil ik iedereen nogmaals bedanken voor de aanwezigheid en volgend jaar gaan we het zeker nog een keer proberen :)

Arnold en Doetie kwamen daarna nog een keertje langs waarbij de foto's en video's hebben uitgewisseld en een gezellige avond hebben gehad waarna wij ze uitgezwaaid hebben (zij gingen via Oslo verder naar telemark gebied en zullen daar oversteken naar Denemarken) en konden niet veel later ons nieuwe bezoek verwelkomen terwijl wij onze 1e werkweek in waren gegaan :)

Enkele dagen later stonden dus Bert en Mieke op de stoep (incl. caravan) en om wat (door ons bestelde) goederen af te leveren: kaas (Minke had 20kg besteld), wat wijn en enkele six-packs met Bavaria Wit 0,0% (overigens aan te raden, het is gewoon frisdrank dus geen gezeur bij de grens...). Zij zijn hier enkele dagen gebleven en zijn daarna doorgetrokken. In die periode zijn ze ook nog met Minke's ouders een dagje weg geweest en.... reden een band plat. Volgens de bandenzaak (die snel kon helpen gelukkig, het weekend kwam er namelijk aan) kon de band gerepareerd worden, maar garanties konden niet gegeven worden omdat de band rond het gat ook lichte beschadigingen had en dus gingen ook onder deze auto 2 nieuwe banden. Hopen voor ze dat de rest van de reis zonder schade blijft :) Op zaterdag vertrokken ze en daarbij zijn ze er achtergekomen dat de spoorovergang toch enigzins apart is en konden na wat heen en weer steken en terugrijden toch de overgang nemen. Hierna hebben ze de traditie van het vergeten voortgezet (thermosflessen laten staan) en hebben ze die aangeleverd gekregen toen ze een klein stukje verder waren. Zij zijn daarna doorgetrokken naar Rjukan en hebben WEL de lift kunnen pakken naar de top van de gaustaberg. Overigens is die lift oorspronkelijk aangelegd door de duitsers tijdens de 2e wereldoorlog om zo de berg te gebruiken als uitzichtspunt. Het gebied is mede bekend geworden door de zwaar-water productie (Heroes of Telemark).

Als grote broer een fietshelm heeft...
wil ik ook 1 op!

Minke's ouders de dag er na teruggegaan naar Nederland en hebben ook de traditie hoog gehouden (bedankt voor de Nikon D40!) en wij konden beginnen met de 2e werkweek ingaan welke ook chaotisch zou verlopen omdat de SFO (buitenschoolse opvang) van Xander 3 dagen gesloten was en we dit mochten opvangen (samen met de vader van een klasgenootje).

Klik op foto voor album

En nu is het weekend en kunnen we ons gaan "ordenen". Voor de komende tijd staat hout-bestellen op de lijst en hopen we nog een mooie nazomer te krijgen en moeten we nog heeeeel veel foto's en video's ordenen, maar dat is een mooi winterklusje :)