zondag 29 augustus 2010

Blubber...

Het is een grote drekpartij buiten. Nu mogen we hier niet klagen, het meer is niet overgestroomd en de kelder is nog steeds droog (iets wat ze niet overal ter wereld kunnen zeggen helaas), maar echt plezant is het ook niet nee... (behalve als je de birken-beelden ziet)
Door de regen, maar ook door de 'afwezigheid', is er deze week weinig spannends gebeurd en dat is soms ook wel even lekker.

Maandag kon ik op tijd naar mijn werk, Minke had een verschoven dienst (tot 7 uur 's avonds), maar omdat ze op maandag maar een halve dag werkt werkte ze niet van 8-12 maar van 3-7. Raar om aan het einde van de dag nog even een paar uurtjes naar je werk te gaan. Daardoor kon ze Xander naar school brengen en Zahra later naar de barnehage brengen (en ik mocht ze beiden ophalen vanuit het werk). Verder nog even een ticket kopen voor de trein naar Oslo en een postpakketje halen bij de Kiwi - Xander is een grootverbruiker van batterijen dus had ik een stapeltje NiMH accu's gekocht bij DealExtreme voor een belachelijk lage prijs.

's Avonds was het de tas inpakken en dinsdagochtend vertrok ik vrij vroeg naar Oslo voor een 4 daagse cursus (Informatica PowerCenter). Eigenlijk had ik die cursus al in juni willen volgen (net nadat ik begonnen was bij Tipping), maar er waren te weinig aanmeldingen om het door te laten gaan en dus was de cursus nu pas. In de tussentijd had ik wel met het product gewerkt (via een 'in het diepe gooien' methode) en was de cursus niet te hoog gegrepen voor mij (dat is een understatement). Een hotel is altijd wat 'saai' als je er alleen zit, maar zowel het hotel als de cursuslocatie waren in het centrum en daar heb ik dus 's avonds nog aardig wat wandelingen gemaakt. Wel leuk om al die verschillende mensen te zien, maar ook wel triest hier en daar... 's avonds veel drank- en drugsverslaafden en oostblokmeisjes op straat (zodra het schemer wordt) en dan worden bepaalde stukken welke eigenlijk heel mooi zijn (bijvoorbeeld Aker vesting) een stuk minder aantrekkelijk...

Gelukkig kreeg ik gratis internet bij de kamer en had ik de netbook mee - ideaal op reis, lekker compact, alles wat je nodig hebt - en konden Xander en Zahra skypen. Overigens leek Xander het geweldig om in een hotel te zitten - kon je elke dag zelf weten wat je ging eten en elke dag patatjes kopen. Verder kwam ik er achter dat vlak bij het hotel de IKEA bus vertrok en Xander wilde eigenlijk nieuwe glazen hebben dus ging ik nog even bij de IKEA aan om als verassing die glazen te halen (hij had al dergelijke glazen, maar er sneuvelt wel eens een)

Donderdag was Minke nog even bij de huisarts omdat ze vrij lang last had van de keel (overigens was ze vrijdag en zaterdag bij vlagen flink hees) - ook heeft ze gevraagd of ze een onderzoek kon krijgen om te kijken of ze een glutenallergie heeft. Dat betekend ook dat ze weer lekker gluten mag eten...

Vrijdag redelijk op tijd terug gegaan vanuit Oslo. De trein zat helemaal vol (voor NS begrippen was het een spits drukte, voor NSB was het beschamend omdat er veel mensen moesten staan). De conducteur bood verschillende malen via het systeem zijn excuses aan voor de drukte en vertelde er (in geuren en kleuren) bij waarom het zo druk was. Er stonden nogal wat treinstellen in reparatie en daardoor waren er niet genoeg om de drukte op te vangen van de Birken. Daarom hadden ze bussen ingezet naast de treinen, maar mensen waren niet echt happig op de bussen en nam alsnog iedereen de trein en daardoor waren de bussen leeg en de treinen overvol. Daarna begon hij als een soort gids te vertellen wat te zien was buiten (links zien we nu het begin van het Mjøsa, het grootste binnenmeer van Noorwegen. Rechts zien we nog....).

Thuisgekomen was het direct weer druk-druk-druk. Snel eten klaarmaken, Minke ging eten met de kinderen (om daarna naar een vergadering te gaan met Xander en Zahra) en ik nam een pan eten mee om te eten in de kerk met een paar voor de tieneravond begon. De tienergroep is een stuk groter dan vorig jaar (waren met een 20 tieners) en hopenlijk blijft het deze grootte. De groep lijkt rustiger dan vorig jaar en wellicht kunnen we het ook iets gestructureerder houden. Na daar een gezellige avond gehad te hebben weer naar huis en was het tijd om in bed te ploffen.

Zaterdag was het weer regen. Er stond nog een tocht gepland naar de Neveltoppen, maar met dit weer... koud en nat, nee bedankt. Dus werd het een rustig dagje thuis. Wel nog weer naar de Kiwi geweest voor nog een pakketje wat binnengekomen was uit HongKong (een bloeddrukmeter) en wat ingredienten voor een grote pan met NasiGoreng. Vandaag, zondag, hebben we namelijk een gezamelijke avond in de kerk waar iedereen wat eten meeneemt en daarom maar een hele grote pan gemaakt.
Minke begon op zaterdag ook weer met normaal eten, dus met gluten, en liep met hoofdpijn rond en was flink misselijk. We zien wel hoe het zal gaan de komende tijd.

Ook was het zaterdag de 'Birkenrit', een fietstocht van ca. 94km over bergen en door bossen (alleen met regen dus door een blubberpoel).