zondag 12 oktober 2008

Vikingen

Nou, dat was al 2 weken lang geen nieuws uit het Noorden... nou ja, anderhalve week dan misschien - oke... het was lang genoeg om moppers te krijgen dus bij deze weer een nieuw bericht!



Vorige week dinsdag zat ik op mijn werk toen de GSM overging. Het gebeurd wel ietsvaker, neem de telefoon op en is het de barnehage. 't Eerste wat je dank denkt is "Oh nee, wat nu weer?" :) Nu was het een andere barnehage, die in Moelv, dus het was iig geen Xander die uit de boom gevallen was. Ze kwamen met het goede nieuws dat er voor Xander een plaats is in de barnehage in Moelv. Hier moesten we wel even over nadenken... Het bevalt Xander uitstekend op de andere barnehage en hij leert er aardig rap noors en om hem er zomaar weer van af te halen... Aan de andere kant is het wel lekker dat hij hier in Moelv op de barnehage zit bij jaargenoten die straks naar dezelfde lagere school gaan (kan hij nu al vrienden met ze worden). Uiteindelijk hebben we maar besloten toch de huidige barnehage op te zeggen en hem naar Moelv te laten gaan (overigens: opzegperiode is 3 maand, dus per 1 januari gaat hij over naar de nieuwe barnehage).

Minke is de volgende dag dus naar de barnehage gegaan met Xander (was een dagje thuis omdat hij nog moe was van het weekend) om de opzegbrief te brengen.



Vrijdag kwam Xander (volgens zichzelf) ziek thuis. Hij voelde zich niet helemaal fris, maar het toneelspel was goed :). Zaterdag zijn we in Gjøvik geweest om nog wat dingen te kopen voor o.a. de babykamer (tsja... 't wordt toch weer tijd), een kado voor Yaïr (die op dat moment net weer uit het ziekenhuis in Groningen was ontslagen) en een nieuwe portemonnee voor mij. Ik vond dat het geld zo snel op ging en budgetteren hielp niets, maar bij een nadere inspectie bleek er dus gewoon een gat in mijn portemonnee te zitten. Toen we later bij de Kiwi kwamen voor wat boodschappen ging het alarm af bij binnenkomst. Ik vroeg of ze me niet in de winkel wilden hebben, maar dat viel gelukkig nog mee. Bij het verlaten van de winkel ging het alarm weer en er werd wat om gelachen en we liepen verder (waarom zou je zo'n alarm ook serieus nemen). Na even nagedacht te hebben moest het dus in m'n portemonnee zitten, maar zo 1-2-3 kon ik niet de boosdoener (RFID chip) vinden.



Zondag hadden we in de kerk nog avondmaal waar we de dingen voor klaar moesten zetten, en 's middags hebben we het rustig aan gedaan. Xander voelde zich nog niet helemaal fit (ook diarree) en de maandag ben ik dus ook thuis gebleven bij hem omdat hij nog niet naar de barnehage kon. Dinsdag is hij wel weer naar de barnehage gegaan omdat het eigenlijk helemaal opgeknapt was.



Dinsdag kwam ik bij de Europris en bij het verlaten van de winkel ging het alarm. Moet er toch wat aan doen...

's Avonds was er fellesmat (gemeenschappelijke maaltijd) bij de kerk. Na het eten was er nog wat praten en Minke ging op zoek naar de RFID chip en vond deze... Die hebben we daarna maar in de jaszak van Menno gedaan.

Xander ging na afloop nog naar de JUBA, maar aangezien er uitval was ging Minke ook mee om te helpen en ik mocht de keuken in om chocolade muffins te maken (een beetje van mezelf, een beetje van Toro). Het was een beetje lastig inschatten, maar uiteindelijk waren de 35 stuks net voldoende voor de 8 kinderen :)



Woensdag had Minke weer een dagje vrij en moest ze 's middags naar de oudergesprekken bij de barnehage om 13.30. Het personeel had haar nog niet helemaal verwacht - het was pas een week later... Nou ja, in ieder geval niet te laat zullen we maar denken :) Ze heeft Xander direct meegenomen en die had een probleem - zijn muts (van spiderman) was hij verloren in het bos en dus moesten ze direct een nieuwe kopen (direct maar 2 gekocht voor er weer 1 verloren wordt).

Donderdag had ik al het idee dat Minke niet echt opschoot naar het werk, maar later had ik pas door waarom dat was. Ze moest eerst nog even bij de verloskundige langs om 9 uur :) Het groeit allemaal goed, maar er was wel suiker gevonden in de urine, dus dat moet verder onderzocht worden (maandag weer bij de huisarts langs - in de loop van de week meer info).



Vrijdag kregen we te horen dat Yaïr weer in het ziekenhuis was opgenomen met flinke koorts! We hopen natuurlijk dat de behandeling snel aanslaat en hij weer snel naar huis kan, maar 't is wel even schrikken...



Wat ook even schrikken was de afgelopen week was de economische situatie in IJsland. Gelukkig had ik geen geld te staan bij IceSave (alhoewel het geld uiteindelijk toch terug zou komen voor de spaarders) had ik wel een gedeelte van het geld te staan bij Glitnir. Enkele eeuwen geleden kwamen de vikingen naar Europa toe om daar (naast het reguliere handelen ook) te plunderen. Nu doen ze het iets handiger - ze zetten gewoon een bank neer en wachten op het geld ;) Deze actie is toch enigzins mislukt (zoals Landsbankinn en Kaupþing banki hebben vernomen). Glitnir is welliswaar aangesloten bij de noorse bank-verzekeringen, maar ik had nog geen zin om mijn geld via de Glitnir van Forseti terug te halen. Aan de andere kant - waar staat het wel veilig?



Na enkele adviezen ingewonnen te hebben hadden we besloten toch maar een aanzienlijke aanschaf van duurzame goederen te doen en zijn we flink aan het shoppen gegaan bij Computerland. Net voor ik op de bestel knop drukte bedacht ik me dat computers toch niet echt 'duurzame' goederen waren en mijn geld dan zelfs veiliger stond bij een IJslandse bank zijn we het zaterdag maar gaan investeren in zweeds hout. Zondag kon Minke dus een nieuw TV-møbel in elkaar sløtelen terwijl ik de auto op winterbanden zette en in de rij mocht aansluiten bij het tankstation (op zondag is diesel ca. 1,5 kroon / 18 eurocent goedkoper dan op maandag en volgens mij was iedereen aan het banden wisselen) om bij de luchtpomp te komen en de banden op druk te zetten.

Minke moet officieel nog even wachten voor ze op de winterbanden mag rijden omdat bij de Mitsubishi spijkerbanden zijn meegeleverd en dat mag pas vanaf 1 november OF als er sneeuw valt.

Gelukkig is die verwachting er nog niet voor de komende week, maar je weet het nooit wanneer er 's ochtends een witte verassing buiten ligt :)

Geen opmerkingen: